Vzročni proces
Ni poti iz trpljenja za tiste, ki se z njim poistovetilo, ali tiste, ki ga zanikajo. Ni poti iz trpljenja za tiste, ki menijo, da je trpljenje naključen dogodek, ali tiste, ki ga vidijo kot test ali kaznovanje višjega bitja. Pot iz trpljenja je za tiste, ki zaupajo Buddhovi analizi trpljenja kot pogojenega pojava, in, ki sledijo osemčleni poti. V Upanisa Sutti je Buddha razkril vzročni proces, ki je tu vpleten:
»Z vero kot neposrednim vzrokom, dobro počutje.
Z dobrim počutjem kot neposrednim vzrokom, vnema.
Z vnemo kot neposrednim vzrokom, mirnost.
Z mirnostjo kot neposrednim vzrokom, sreča.
S srečo kot neposrednim vzrokom, samādhi.
S samādhijem kot neposrednim vzrokom, vedenje in videnje stvari, kot v resnici so.
Z vedenjem in videnjem stvari, kot v resnici so, kot neposrednim vzrokom, streznitev.
S streznitvijo kot neposrednim vzrokom, nepristranskost.
Z nepristranskostjo kot neposrednim vzrokom, osvoboditev.
Z osvoboditvijo kot neposrednim vzrokom, vedenje o koncu.«
»Kot takrat, ko močno lije dež na vrh gore, in voda teče navzdol in zapolni globeli, razpoke in potoke. Ko se napolnijo, napolnijo tolmune. Tolmuni napolnijo jezera, jezera napolnijo potoke, potoki napolnijo reke. In ko se reke napolnijo, napolnijo ocean.«
- adžan Džajasaro