(DN 21) Sakkapañha Sutta - Zakaj bitja živijo v sovraštvu? (odlomek)

 

2.1. Sakka, vladar dev1, je vprašal Blaženega: “Bitja želijo živeti brez sovraštva, škodljivosti, vojn ali sovražnikov; živeti želijo v miru. Pa vendar, živijo v sovraštvu, škodujejo eden drugemu in so kot nasprotniki. S kakšnimi okovi so vezani, gospod, da živijo na tak način?” 

[Blaženi je rekel:] “Vladar dev, to so vezi nevoščljivosti in skoposti, ki zaslepijo bitja, tako da čeprav želijo živeti brez sovraštva ali sovražnosti in v miru, živijo v sovraštvu, škodijo eden drugemu, so si sovražna in nasprotna.” 

To je bil odgovor Blaženega in Saka je zadovoljno vzkliknil: “Tako je to, Blaženi! Tako je to, Srečni! Skozi odgovor Blaženega, sem premagal svoj dvom in se rešil negotovosti.”

2.2. Po tem, ko je Sakkha izrazil to svojo oceno, je postavil še eno vprašanje: “Toda, gospod, kaj povzroči nastanek nevoščljivosti in skoposti, kaj je njun izvor, kako sta rojena in kako se pojavita? Kaj je prisotno, da se to pojavi in kaj ni prisotno, da se ne pojavi?” 

“Nevoščljivost in skopost, vladar dev, nastaneta od naklonjenosti ali nenaklonjenosti; to je njun izvor, tako sta rojena in tako nastaneta. Ko je to prisotno, nastane, ko tega ni, ne nastane.” 

“Toda, gospod, kaj povzroči nastanek naklonjenosti ali nenaklonjenosti…?”—“To nastane, vladar dev, zaradi želje.…” —“In kaj povzroči nastanek želje…?” —“Ta nastane, vladar dev, od razmišljanja. Ko um razmišlja o nečem, nastane želja; ko um razmišlja o ničemer, se želja ne pojavi.” 

“Toda, gospod, kaj povzroči razmišljanje…?” 

“Razmišljanje, vladar dev, nastane od vrednotenja razširjene zaznave. Kadar je vrednotenje razširjene zaznave prisotno, se pojavi razmišljanje. Kadar vrednotenje razširjene zaznave ni prisotno, razmišljanje ne nastane.” 

 

Opomba

1 Sakka, vladar dev v Tavatimsa nebesih je bil Buddhov privrženec

 

 

vir: Bhikkhu Bodhi - In the Buddha's Words, Wisdom Publications, 2005
prevod: Bojan Božič  / november 2013