(MN 113) Sappurisa Sutta – Pravi človek

 

1. Tako sem slišal. Nekoč je Blaženi živel pri Savatthiju, v Jetajevem gozdičku Anāthapiṇḍikajevega parka. Tam je častiti Sāriputta nagovoril menihe: “Prijatelji, menihi.”—“Prijatelj,” so odgovorili. Častiti Sāriputta je rekel:

2. “Menihi, učil vas bom o značaju pravega človeka in o značaju nepravega človeka. Poslušajte in skrbno pazite, kaj bom povedal.” - “Da, častiti gospod,” so odgovorili menihi. Blaženi je rekel:

3. “Menihi, kakšen je značaj nepravega človeka? Tako nepravi človek, ki je šel naprej iz aristokratske družine, meni tako: ‘Jaz sem šel naprej iz aristokratske družine; toda ti drugi menihi niso šli naprej iz aristokratskih družin.’ Tako hvali sebe in omalovažuje druge zaradi svoje aristokratske družine. To je značaj nepravega človeka.

Toda pravi človek meni tako: ‘Da so stanja pohlepa, sovraštva ali zablode uničena, to ni zaradi aristokratske družine, katere član je nekdo. Tudi če on morda ni šel naprej iz aristokratske družine, vendar če je stopil na pot, ki je v skladu z Dhammo, vstopil na pravi način in se obnaša v skladu z Dhammo, bi ga bilo treba častiti zaradi tega, bi ga bilo treba hvaliti zaradi tega.’ Tako, ko postavi prakso poti na prvo mesto, sebe niti hvali niti ne omalovažuje drugih zaradi svoje aristokratske družine. To je značaj pravega človeka.

4-6. Nadalje, nepravi človek, ki je šel naprej iz velike družine … iz bogate družine … iz vplivne družine, meni tako: ‘Jaz sem šel naprej iz vplivne družine; toda ti drugi menihi niso šli naprej iz vplivnih družin.’ Tako hvali sebe in omalovažuje druge zaradi svoje vplivne družine. Tudi to je značaj nepravega človeka.

Toda pravi človek meni tako: ‘Da so stanja pohlepa, sovraštva ali zablode uničena, to ni zaradi vplivne družine nekoga. Tudi če nekdo morda ni šel naprej iz vplivne družine, vendar če je stopil na pot, ki je v skladu z Dhammo, vstopil na pravi način in se obnaša v skladu z Dhammo, bi ga bilo treba častiti zaradi tega, bi ga bilo treba hvaliti zaradi tega’ Tako, ko postavi prakso poti na prvo mesto, sebe niti hvali niti ne omalovažuje drugih zaradi svoje vplivne družine. Tudi to je značaj pravega človeka.

7. Nadalje, nepravi človek, ki je zelo znan in slaven, meni: ‘Jaz sem zelo znan in slaven; toda ti drugi menihi so neznani in nepomembni.’ Tako hvali sebe in omalovažuje druge zaradi svojega slovesa. Tudi to je značaj nepravega človeka.

Toda pravi človek meni tako: ‘Da so stanja pohlepa, sovraštva ali zablode uničena, to ni zaradi slovesa nekoga. Tudi če nekdo ni zelo znan in slaven, vendar če je stopil na pot, ki je v skladu z Dhammo, vstopil na pravi način in se obnaša v skladu z Dhammo, bi ga bilo treba častiti zaradi tega, bi ga bilo treba hvaliti zaradi tega. Tako, ko postavi prakso poti na prvo mesto, sebe niti hvali niti ne omalovažuje drugih zaradi svojega slovesa. Tudi to je značaj pravega človeka.

8. Nadalje, nepravi človek, ki je dobil oblačila, miloščino, prostore za počitek in pripomočke za zdravljenje, meni: ‘Dobil sem oblačila, miloščino, prostore za počitek in pripomočke za zdravljenje; toda ti drugi menihi niso dobili teh stvari.’ Tako hvali sebe in omalovažuje druge zaradi tega dobitka. Tudi to je značaj nepravega človeka.

Toda pravi človek meni tako: ‘Da so stanja pohlepa, sovraštva in zablode uničena, ni zaradi tega dobitka. Tudi če nekdo nima dobitka, vendar če je stopil na pot, ki je v skladu z Dhammo, vstopil na pravi način in se obnaša v skladu z Dhammo, bi ga bilo treba častiti zaradi tega, bi ga bilo treba hvaliti zaradi tega.’ Tako, ko postavi prakso poti na prvo mesto, sebe niti hvali niti ne omalovažuje drugih zaradi dobitka. Tudi to je značaj pravega človeka.

9-20. Nadalje, nepravi človek, ki je učen … ki je ekspert v disciplini … ki je pridigar  Dhamme … ki je prebivalec gozda … ki nosi zavržena oblačila … jedec miloščine … bivajoč pod drevesi … bivajoč na tleh za kremiranje … bivajoč na odprtem … stalno sedeč … uporabnik kakršnihkoli postelj … jedec le enkrat na dan, meni: ‘Jaz sem jedec le enkrat na dan; toda ti drugi menihi niso jedci enkrat na dan.’ Tako hvali sebe in omalovažuje druge zaradi tega, ker je jedec enkrat na dan. Tudi to je značaj nepravega človeka.

Toda pravi človek meni tako: ‘Da so stanja pohlepa, sovraštva in zablode uničena, ni zaradi tega, ker si jedec enkrat na dan. Tudi če nekdo morda ni jedec enkrat na dan, vendar če je stopil na pot, ki je v skladu z Dhammo, vstopil na pravi način in se obnaša v skladu z Dhammo, bi ga bilo treba častiti zaradi tega, bi ga bilo treba hvaliti zaradi tega.’ Tako, ko postavi prakso poti na prvo mesto, on sebe niti hvali niti ne omalovažuje drugih zaradi tega, ker je jedec le enkrat na dan. Tudi to je značaj pravega človeka.

21. Nadalje, odmaknjen od čutnih užitkov, odmaknjen od škodljivih stanj, nepravi človek vstopi in biva v prvi jhāni, kar je pospremljeno z mislijo in razmišljanjem, z zadovoljstvom in prijetnostjo, ki sta rojena iz samote. On meni tako: ‘Pridobil sem dosežek prve jhāne; toda ti drugi menihi niso pridobili dosežka prve jhāne.’ Tako hvali sebe in omalovažuje druge zaradi svojega dosežka prve jhāne. Tudi to je značaj nepravega človeka.

Toda pravi človek meni tako: ‘Neidentifikacija tudi z dosežkom prve jhāne je bila proglašena od Blaženega; ker na katerikoli način on razume, dejstvo je vedno drugačno.’  Tako, ko postavi prakso poti na prvo mesto, sebe niti hvali niti ne omalovažuje drugih zaradi svojega dosežka prve jhāne. Tudi to je značaj pravega človeka.

22-24. Nadalje, z umirjanjem misli in razmišljanja, nepravi človek vstopi in biva v drugi jhāni … Z ugašanjem, kot tudi od navdušenja… on vstopi in biva v tretji jhāni … Z opustitvijo užitka in bolečine… on vstopi in biva v četrti jhāni …

25. Nadalje, s popolnim obvladanjem zaznav tvorb, z izginotjem zaznav čutnega vpliva, z ne-pozornostjo do zaznav različnosti, zavedajoč se, da je ‘prostor neskončen,’  nepravi človek vstopi in biva v področju neskončnega prostora …

26. Nadalje, s popolnim obvladanjem področja neskončnega prostora, se zaveda, da je ‘zavedanje neskončno,’ nepravi človek vstopi in biva v področju neskončnega zavedanja …

27. Nadalje, s popolnim obvladanjem področja neskončnega zavedanja se zaveda, da ‘tam je nič,’ nepravi človek vstopi in prebiva v področjuničnosti …

28. Nadalje, s popolnim obvladanjem področja ničnosti, nepravi človek vstopi in prebiva v področju niti zaznavanja niti nezaznavanja. On meni tako: ‘Dosegel sem področje niti-zaznave-niti-nezaznave; toda ti drugi menihi niso dosegli področja niti-zaznave-niti-nezaznave.’ Tako hvali sebe in omalovažuje druge zaradi svojega dosežka področja niti-zaznave-niti-nezaznave. Tudi to je značaj nepravega človeka.

Toda pravi človek meni tako: ‘ Blaženi je objavil neidentifikacijo celo z dosežkom področja niti-zaznave-niti-nezaznave; ker, na katerikoli način on razume, dejstvo je vedno drugačno.’ Tako, ko postavi prakso poti na prvo mesto, sebe niti hvali niti ne omalovažuje drugih zaradi svojega dosežka področja niti-zaznave-niti-nezaznave. Tudi to je značaj pravega človeka.

29. Nadalje, s popolnim  obvladanjem področja niti-zaznave-niti-nezaznave, pravi človek vstopi in biva v prenehanju zaznave in občutka. In njegovi vplivi so uničeni z njegovim gledanjem z modrostjo. Ta menih si ne predstavlja ničesar, si ne predstavlja glede na karkoli, si ne predstavlja na noben način.”

To je bilo tisto, kar je rekel Blaženi. Menihi so bili zadovoljni in veseli besed Blaženega.

 

 

vir: Bhikkhu Nanamoli/Bodhi - The Middle Length Discourese of the Buddha, Wisdom Publications, 2009
prevod: Bojan Božič / april 2018

 

© SloTheravada, 2018

Za vašo pozornost

Nyanatiloka - Budova beseda (knjiga v pdf)

‘Stillness Flowing: The Life and Teachings of Ajahn Chah’ by Ajahn Jayasaro is now available for download in PDF, ePUB and Mobi formats. This important work details the life and teachings of Luang Por Chah, also known as Ajahn Chah, and has been in the making for over two decades. More info.